משה (מרלין) לוין (2016-1921) 

 

משה לוין, נולד בשנת 1921 בהאריסבורג, פנסילבניה. בצעירותו למד עיתונות באוניברסיטת טמפל שבפילדלפיה, ובמלחמת העולם השנייה שימש כמפענח צפנים הן במפקדתו של גנרל אייזנהאוור באירופה  והן במפקדה של  גנרל אייכלברגר בקורפוס  השמיני של הצבא האמריקאי ביפן.

בשנת 1947, שנה לפני הקמת המדינה, עלה עם אשתו, בטי שופמן, לארץ ישראל והתיישב בירושלים. זמן קצר לאחר הגעתו מונה לוין לתפקיד עורך משנה ב- Palestine Post  שהפך לימים ל- Jerusalem Post . במלחמת העצמאות שימש כתב של סוכנות הידיעות United Press . בשנות ה-50' וה-60' היה לוין כתב רשת הרדיו והטלוויזיה של החברה האמריקאית לשידור (The American Broadcasting Co.). בשנת 1958 הקים את לשכת החדשות של TIME-LIFE בירושלים, היה כתב העיתון בבוסטון בשנים 1976-1980 ולאחר מכן חזר להיות כתב המגזין בירושלים עד לפרישתו ב- 1990. לוין שימש כיו"ר אגודת העיתונאים הזרים בישראל בשנים 1972-73. הוא כתב את הספרים “Balm in Gilead” ו- "It Takes a Dream" ותרם מפרי עטו ל- 27 ספרים בסדרת TIME-LIFE.

לוין היה גם צלם וצילם לראשונה בארץ תמונות צבע היסטוריות בהן שיקף שלבים שונים  בהקמתה של מדינת ישראל.  לוין נחשב  אמן צילום ויצירותיו הוצגו במספר תערוכות.

לוין היה עיתונאי מהתקופה הקלאסית של TIME, השבועון הוותיק והמפורסם בין שבועוני החדשות האמריקאים. הסגנון שלו מיוחד ונשמר בעיקרו גם כיום. מדובר בכתיבה רזה, קצרה ואינפורמטיבית  ועם זאת – צבעונית, עשירה וחכמה. יש בה מעט המכיל את המרובה. היא נכתבת מנקודת מבט אמריקאית, גם אם הכתב יושב שנים במקום שליחותו. מדובר במופת עיתונאי אשר זכה לחיקוי בשבועוני החדשות שקמו מאוחר יותר.

העובדה שמשה לוין גר בירושלים שנים רבות כל כך, העניקה לחומרים שלו טעם יחודי בתוך הסגנון המיוחד של TIME. באמצעות כתבותיו יכול הקורא העכשווי להתוודע אל ארועים שאירעו בארץ במהלך 50 שנה, וכל זאת מנקודת מבט של אדם החי בתוכנו אך משקיף על הדברים מבחוץ. המימד של "כאן ושם" מעניק לחומר טעם ייחודי ומעורר עניין יוצא דופן.

 
 
 
© MEITAR COLLECTION, 2024